PSD2 a błędne lub nieautoryzowane transakcje


Powszechnym problemem wśród klientów banków jest dokonanie przelewu na niewłaściwy rachunek bankowy. Od 2011 r. odbiorcę przelewu ustala się wyłącznie na podstawie 26-cyfrowego indywidualnego numeru rachunku bankowego. Wystarczyła więc pomyłka we wpisywaniu choćby jednej cyfry, aby środki pieniężne trafiły do niewłaściwej osoby, a przepisy prawa bankowego nie dość, że utrudniały odzyskanie utraconych pieniędzy, to dodatkowo, z uwagi na obowiązywanie tajemnicy bankowej, czyniły niemal niemożliwym uzyskanie informacji na temat faktycznego odbiorcy. Również banki nie były zobowiązane do pomocy klientom, a nawet jeśli to robiły, pomoc była często odpłatna.

Sytuacja uległa zmianie w ubiegłym roku, kiedy zgodnie z implementacją w czerwcu 2018 r. dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2). Na gruncie nowych przepisów klient, który dokonał błędnego przelewu może w ciągu 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku lub dokonania transakcji zgłosić bankowi dokonanie nieautoryzowanej autoryzowanej transakcji w następstwie czego bank będzie zobowiązany o tym fakcie poinformować odbiorcę oraz zwróci się o zwrot pieniędzy na specjalny rachunek. Jeżeli odbiorca odmówi zwrotu, możliwe będzie ujawnienie jego danych, a tym samym ograniczenie tajemnicy bankowej, co ułatwi postępowanie sądowe.

Podobnie sytuacja się ma w przypadku nieautoryzowanych transakcji płatniczych, a więc takiej, która dokonana została bez zgody płatnika. W przypadku zgłoszenia przez klienta nieautoryzowanej transakcji, bank powinien zwrócić najpóźniej do końca następnego dnia roboczego całą kwotę. Także odpowiedzialność płatnika została ograniczona do równowartości 50 euro (wcześniej było to 150 euro). Klient nie zostanie jednak obciążony, jeżeli:

  1. Utrata została spowodowana działaniami lub zaniechaniami pracownika banku, agenta lub oddziału dostawcy usług płatniczych,
  2. Płatnik nie miał możliwości stwierdzenia utraty, kradzieży lub przywłaszczenia instrumentu płatniczego przed płatnością.

Nowe przepisy dotyczące usługi płatnicze ułatwiają w znacznej mierze klientom banków odzyskanie utraconych środków, lecz z uwagi na wyszukane metody oszustów wciąż należy zachować ostrożność dokonując przelewów bankowych.

Related Posts