Konsekwencje opóźnienia lotu w świetle dyrektywy WE 261/04

Konsekwencje opóźnienia lotów zostały uregulowane w rozporządzeniu WE 261/04 z dnia 4 lutego 2004 r. Skutki opóźnienia tym samym stały się jednolite dla wszystkich wspólnotowych przewoźników. Zgodnie z rozporządzeniem rozmiar odszkodowania jest uzależniony od dystansu, który przemierza pasażer. Lot  za opóźniony, zgodnie z wyrokami Trybunału Sprawiedliwości  możemy uznać, gdy pasażer przybędzie 3 godziny później, niż planowany przez przewoźnika czas przybycia. Gdy dystans jest mniejszy niż 1500 km to pasażerowi przysługuje 250 EURO odszkodowania. Jeżeli dystans lotu mieści się pomiędzy 1500 km a 3500 km to należne odszkodowanie wynosi  400 EURO. Najwyższe odszkodowanie przysługuje pasażerom, których opóźniony lot miał dystans powyżej 3500km i wynosi ono 600 euro. Dodatkowo, przewoźnicy muszą  zapewnić pasażerom  posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz pasażerowie mają prawo do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych oraz  dwóch faksów czy e-maili. Ponadto, gdy  czas odlotu opóźni się na co najmniej dzień po planowanym terminie, pasażerowi przysługuje nocleg w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem i hotelem.

W sytuacji, gdy  lot opóźni się o 5 godzin, pasażer nabywa prawo do zwrotu w ciągu 7 dni biletu, z czym wiąże się zwrot całkowitej ceny tego biletu. Ewentualnie pasażer zamiast zwrotu biletu może domagać się  zapewnienia powrotu do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

W jakich sytuacjach pasażerowi pomimo opóźnienia lotu nie przysługuje prawo do odszkodowania? Przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, gdy opóźnienie było spowodowane siłą wyższą, której nie było w stanie zapobiec. Najczęstszymi przypadkami będą warunki pogodowe. Wartym zaznaczenia jest, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości awarie techniczne samolotów nie stanowią siły wyższej, chyba że z niej wynikają. Wartym zaznaczenia jest niedawny TSUE, który opisuje sytuację, gdy pasażer rozpoczyna podróż z lotniska wewnątrz Unii Europejskiej do kraju poza Unią. Jeżeli międzylądowanie ma miejsce poza krajem Unii a pasażer na końcowe miejsce podróży dociera z opóźnieniem to przewoźnik wspólnotowy, który organizował pierwszy rejs nie może zwolnić się z wypłaty odszkodowania wobec pasażera, gdy opóźnienie wynikało z winy leżącej po stronie drugiego (np. azjatyckiego) przewoźnika.