TSUE o informacjach zamieszczanych na opakowaniach kosmetyków

W wyroku z dnia 17 grudnia 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej pochylił się nad kwestią zamieszczania istotnych informacji na opakowaniach produktów kosmetycznych.

Co ciekawe, sprawa rozpoznawana przez Trybunał Sprawiedliwości została zainicjowana przez Warszawski Sąd Okręgowy. W związku z toczącym się postepowaniem Sąd zwrócił się do TSUE z wnioskiem o dokonanie wykładni unijnego rozporządzenia nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych.

Zgodnie z opinią TSUE dane związane ze szczególnymi  środkami ostrożności przy stosowaniu produktów kosmetycznych, ich funkcja oraz składniki nie powinny być umieszczane w katalogach firmowych, do których odsyła symbol na opakowaniu kosmetyku.

Zamieszczenie powyższych informacji na odrębnym nośniku takim jak katalog może zostać uznane za dopuszczalne jedynie, gdy nie ma możliwości umieszczenia ich na opakowaniu.

Ponad powyższe Trybunał podkreślił jak ważnym jest, aby informacje zamieszczane na produkcie były przedstawiane w języku, w którym włada konsument dla którego przeznaczony jest kosmetyk.

Dodatkowo Trybunał rozwinął znaczenie ujętego w rozporządzeniu sformułowania „funkcja produktu”. Zgodnie z powyższym, etykieta produktu kosmetycznego powinna w sposób zrozumiały informować konsumenta o zastosowaniu i sposobie używania kosmetyku. Zapewnienie powyższych warunków, ma zdaniem Trybunału zapewniać bezpieczne użycie kosmetyku, jednocześnie niwelując ryzyko wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych u korzystającego z kosmetyku.

Wydane przez TSUE orzeczenie powinno w sposób szczególny zwrócić uwagę przedsiębiorców na to jak ważnym jest prawidłowe wypełniania obowiązku informacyjnego wobec konsumenta. Należy pamiętać, że na opakowaniu nie może zabraknąć takich informacji jak: funkcja produktu, środki ostrożności, masa, składniki oraz data ważności. Ponadto przedsiębiorcy powinni wystrzegać się praktyki, jaką jest umiejscawianie powyższych informacji w  katalogach firmowych, w sytuacji gdy możliwym jest zamieszenie ich na opakowaniu produktu.