UOKiK karze za reklamowanie „piramidy” kryptowalutowej

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, decyzją z dnia 30 grudnia 2020r. (RDG – 12/2020) nałożył karę za propagowanie systemów promocyjnych typu piramida. Ukarany został „youtuber”, który namawiał do przystąpienia do systemów, obiecujących korzyści zależne od wprowadzenia nowych osób.

Z sentencji decyzji wynika, że po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działania przedsiębiorcy, polegające na stosowaniu nieuczciwej praktyki rynkowej, o której mowa w art. 7 pkt 14 w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2070). Działania przybierały postać propagowania systemu promocyjnego typu piramida założonego i prowadzonego przez spółkę z siedzibą w Singapurze,  poprzez promowanie sieci niezależnych przedstawicieli wynagradzanych w oparciu o tzw. Plan Wynagrodzeń , który to system uzależnia wynagrodzenie lub inne korzyści materialne otrzymywane przez jego uczestników (w tym konsumentów) przede wszystkim od wprowadzenia innych konsumentów do systemu, a nie od sprzedaży lub konsumpcji produktów, co, zdaniem UOKiK wyczerpuje przesłanki art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ww. ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i stwierdza zaniechanie stosowania tej praktyki z dniem 20 sierpnia 2020 r.

Przedmiotowa decyzja uznawana jest za pierwsze tego typu rozstrzygnięcie, mimo, że systemy typu „piramida” nie są zjawiskiem nowym. Biorąc pod uwagę wysokość nałożonej kary (blisko pół miliona złotych), nowe podejście UOKiK do zagadnienia wpłynąć może na funkcjonowanie wielu branż.