Zaksięgowanie umorzenia subwencji PFR – wskazówki

Zaniechanie poboru podatku od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 roku  do 31 grudnia 2022 roku.

Otrzymana przez beneficjenta subwencja finansowa udzielona przez PFR stanowi zobowiązanie w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości. Zobowiązanie to ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień jego powstania jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej, w kwocie wymagającej zapłaty oraz w dacie dokonania tej operacji gospodarczej (wpływu środków pieniężnych), na podstawie wyciągu bankowego.

W przypadku umorzenia otrzymanej kwoty subwencji finansowej otrzymanej z PFR, w księgach rachunkowych nastąpi zmniejszenie tej części zobowiązania w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi na podstawie odpowiedniego dowodu źródłowego, w dacie dokonania tej operacji gospodarczej, zgodnie z warunkami udzielenia tego finansowania. Co więcej, umorzenie wspomnianego zobowiązania zwiększy pozostałe przychody operacyjne.

Należy również pamiętać, że umorzenie subwencji finansowej, które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie.