W dniu 10 listopada 2024 r. wejdzie w życie ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej, która uchyli dotychczasowe podstawy prawne zbierania zgód marketingowych, określone w art. 172 ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Nową podstawę prawną dla działań marketingowych, kierowanych zarówno do osób fizycznych jak i jednostek organizacyjnych, będzie stanowić art. 398 ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej. Wskazany przepis obejmuje działania marketingowe prowadzone w formie połączeń głosowych (rozmowy telefoniczne, komunikaty głosowe IVR) oraz w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS, MMS).
Wejście w życie ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej, obliguje przedsiębiorców do zaktualizowania podstaw prawnych przekazywania treści o charakterze marketingowym w dokumentacji RODO oraz treści samych zgód marketingowych. Zmiana przepisów nie ma wpływu na ważność dotychczas zebranych zgód (jeżeli sposób ich wyrażenia był zgodny z prawem), co oznacza, że przedsiębiorcy mogą nadal prowadzić działania marketingowe w oparciu o odebrane już zgody.