W dniu 26 września 2025 r. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta, mająca na celu uproszczenie procedur, została podpisana przez Prezydenta 4 listopada 2025 r.
Kluczową zmianą z perspektywy przedsiębiorców jest zniesienie obowiązku ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) wpisów dokonanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Dla podmiotów wpisanych do Rejestru Przedsiębiorców oznacza to bezpośrednie obniżenie kosztów postępowań rejestrowych oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych, które były dotychczas związane z koniecznością uiszczania opłat za publikacje w MSiG. Przypominamy, że aktualna opłata za publikację ogłoszenia w MSiG w związku z wpisem do KRS to 100 zł. Przepisy wprowadzające zniesienie obowiązku publikacji w MSiG wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (publikacji w Dzienniku Ustaw).
Nowelizacja wprowadza również istotne zmiany w zakresie funkcjonowania rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych lub zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zmiana polega na modyfikacji zasad składania wniosków i sposobu prowadzenia akt rejestrowych. Po nowelizacji, wymienione czynności będą wykonywane wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Oznacza to rezygnację z możliwości składania wniosków w formie papierowej na rzecz pełnej elektronizacji. Regulacje dotyczące prowadzenia postępowań rejestrowych w systemie teleinformatycznym wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2027 r.

