Podmiot, który w ramach prowadzonej działalności B+R tworzy gry komputerowe, udostępnia je użytkownikom nieodpłatnie w celach rozrywkowych, a podczas rozgrywki wyświetla graczom reklamy, za które otrzymuje od reklamodawców wynagrodzenie – nie ma prawa do opodatkowania przychodów z reklam preferencyjną stawką 5% podatku dochodowego w ramach IP BOX.
Dla fiskusa i sądów administracyjnych nie jest istotne, że wysokość wynagrodzenia zależy bezpośrednio od liczby graczy. Ich zdaniem dochód spółki z reklam nie jest wynagrodzeniem za przeniesienie ani za korzystanie z prawa autorskiego do programu komputerowego. Sprzedaż usługi reklamowej jest czynnością następczą i odrębną od udostępnienia gier powstałych w wyniku działalności badawczo-rozwojowej, dlatego dochód z tej sprzedaży nie może być objęty 5% podatkiem w ramach ulgi IP Box.
Źródło: wyrok NSA z 25 października 2024 r., sygn. akt II FSK 819/23