Do 16 września br. banki i fundusze inwestycyjne zwrócą się z ponowną prośbą o przekazanie informacji o rezydencji podatkowej do tych osób i podmiotów, które otworzyły rachunek bankowy lub rachunek w funduszu inwestycyjnym od 1 stycznia 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r.
Rezydencja podatkowa generalnie służy określeniu tego, gdzie dana osoba lub podmiot płaci podatki. Na przykład w przypadku osób fizycznych polską rezydencję podatkową mają osoby mieszkające tu na stałe albo przebywające tu co najmniej 183 dni w danym roku. W przypadkach niejednoznacznych decyduje tzw. kryterium centrum interesów życiowych: należy wówczas ustalić, gdzie podatnik koncentruje swoje życie.
Obowiązek ujawniania rezydencji wynika z przyjętej 4 kwietnia 2019 r. nowelizacji ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Co ciekawe, ustawa ta przewidywała już taki obowiązek od 2017 r., co więcej, był on skutecznie egzekwowany. Należy jednak zauważyć, że nie obejmował on swoim zakresem obowiązku podania rezydencji podatkowej obowiązującej w dniu otwarcia danego konta. Tego z kolei wymagała unijna dyrektywa 2014/107/UE dotycząca obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Znowelizowana ustawa niweluje to niedociągnięcie, zobowiązując tym samym banki i ich klientów do podjęcia dodatkowych czynności.
W razie, gdyby potrzebowali Państwo pomocy w określeniu rezydencji podatkowej swojej lub prowadzonych przez siebie przedsiębiorstw albo potrzebowali wsparcia w kontaktach z bankiem, zachęcamy do skorzystania z usług naszej Kancelarii.