Zgoda Komisji Europejskiej na obowiązkową fakturę elektroniczną w Polsce

Dnia 30 marca 2022 r. Komisja Europejska skierowała do Rady Unii Europejskiej projekt decyzji upoważniającej Polskę do wdrożenia obowiązkowego systemu KSeF  (faktury ustrukturyzowane).

Obecnie, od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą wystawiać takie faktury ustrukturyzowane na zasadzie dobrowolności (równolegle funkcjonują także faktury elektroniczne oraz tradycyjne faktury papierowe). Taki stan ma się zmienić od 1 kwietnia 2023 r., kiedy to system KSeF stanie się obligatoryjny. Od tego dnia, każdy podatnik (niezależnie od wielkości) wystawiający faktury podlegające polskim przepisom VAT będzie przesyłał je elektronicznie do systemu KSeF.

Treść projektu nie zawiera niestety szczegółów określających specyfikację techniczną systemu KSeF w wersji obowiązkowej. Takie niuanse będą wynikać dopiero z przyszłego projektu ustawy autorstwa Ministerstwa Finansów oraz rozwiązań technicznych. Według zapowiedzi Ministerstwa prace legislacyjne poprzedzone mają być dialogiem z biznesem podczas szerokich konsultacji publicznych.

Co ciekawe, omawiany projekt decyzji wskazuje, iż Polska zwróciła się o upoważnienie do stosowania obowiązkowego fakturowania elektronicznego w zakresie wyłącznie podatników mających siedzibę na terytorium Polski. Może to sugerować, iż KSeF nie obejmie podatników zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce, ale niemających siedziby na jej terytorium.

Dalsze informacje dotyczące wdrożenia w Polsce obligatoryjnego modelu KSeF zostaną zaprezentowane dopiero po zatwierdzeniu wniosku przez Radę Europejską. Jednak z uwagi na fakt, iż dla większości przedsiębiorstw dostosowanie systemów księgowych do KSeF będzie wiązało się z dużym nakładem pracy, warto już teraz rozpocząć choćby prace koncepcyjne na bazie udostępnionej przez Ministerstwo struktury e-faktury.