Od dnia 1 stycznia 2026 r. zostanie obniżony limit dotyczący zaliczania w koszty podatkowe amortyzacji i opłat leasingowych w zakresie samochodów osobowych – z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł. Zmiana dotyczy samochodów osobowych emitujących co najmniej 50 g CO2 na kilometr (w praktyce prawie wszystkie samochody spalinowe i hybrydy). Nowe przepisy mają zachęcać podatników do wymiany pojazdów spalinowych na niskoemisyjne (dla samochodów elektrycznych przewidziano wyższe limity).
Kontrowersje wzbudzają jednak przepisy przejściowe.
Jeżeli dany pojazd zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy przed 1 stycznia 2026 r. – podatnik będzie miał prawo stosować dotychczasowe wyższe limity. Dotyczy to więc samochodów kupionych na własność lub wziętych w leasing finansowy.
Przepis przejściowy nie dotyczy jednak leasingu operacyjnego. W tym wypadku obniżony limit (100 tys. zł) od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie miał zastosowanie do wszystkich umów tego rodzaju, w tym do tych zawartych przed dniem 1 stycznia 2026 r.
Ministerstwo Finansów nie planuje zmian w omawianym zakresie.