+48 33 498 37 35 biuro@msdslegal.pl

Przedstawiamy Państwu podsumowanie proponowanej przez Radę Ministrów nowelizacji w podatku PIT i CIT. Na dzień dzisiejszy mamy do czynienia z założeniami. Jeżeli ustawa wejdzie w życie, większość zmian będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

 

 

 

Przedstawiamy Państwu podsumowanie proponowanej przez Radę Ministrów nowelizacji w podatku PIT i CIT. Na dzień dzisiejszy mamy do czynienia z założeniami. Jeżeli ustawa wejdzie w życie, większość zmian będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

23 wrz 2025 | Aktualności, CIT Estoński

Proponowane modyfikacje stanowią w większości uszczelnienie systemu podatkowego i nie są dla podatników korzystne.

Zmiany wspólne dla CIT i PIT

– doprecyzowanie przepisów dotyczących KUP, w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki powstałej z przekształcenia innej spółki – wprowadzenie regulacji wprost wskazującej, że w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki powstałej z przekształcenia innej spółki, KUP dla celów podatkowych są wydatki na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki przekształcanej,

– opodatkowanie dochodów wspólników osiągniętych z likwidacji osoby prawnej, spółki albo spółki niebędącej osobą prawną, która powstała z przekształcenia spółki,

– uszczelnienie zakazu amortyzacji w spółkach nieruchomościowych poprzez wskazanie, że zakaz ten dotyczy również nieruchomości klasyfikowanych dla celów rachunkowych jako inwestycje,

– zmiana zasad ustalania dochodu z umorzenia udziałów (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,

– wyłączenia możliwości amortyzacji wartości firmy powstającej na skutek przyjęcia do odpłatnego korzystania,

– wprowadzenie warunku zatrudnienia w preferencji IP Box, zgodnie z którym opodatkowanie kwalifikowanych dochodów IP BOX obniżoną 5% stawką będzie rozwiązaniem dedykowanym dla podatników, którzy zatrudniają na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym lub ponoszą w każdym miesiącu roku podatkowego koszty uzyskania przychodów z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń są płatnikami podatku PIT lub płatnikami składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej  finansowanych ze środków publicznych. Zatrudniane przez podatnika osoby nie mogą być podmiotami powiązanymi z podatnikiem,

– doprecyzowanie wyłączenia zakresu uprawnienia organu podatkowego do szacowania dochodu w przypadku porozumienia inwestycyjnego albo podatkowego,

– doprecyzowanie mechanizmu safe harbour – zmiana polega na doprecyzowaniu, że mechanizm bezpiecznej przystani dla transakcji pożyczkowych obejmuje wyłącznie pożyczki z oprocentowaniem zmiennym (tj. stopa bazowa + marża).

Zmiany w CIT

– doprecyzowanie definicji małego podatnika;

– wprowadzenie definicji podatnika oraz podmiotu rozpoczynającego działalność lub rozpoczynającego prowadzenie działalności;

– zmiana doprecyzowująca w zakresie podatku od przerzuconych dochodów – planuje się modyfikację, zgodnie z którą koszty stanowiące przerzucone dochody, w przypadku podatkowych grup kapitałowych, należy kalkulować na poziomie poszczególnych spółek,

– zmiana w minimalnym CIT poprzez m.in. modyfikację w zakresie uproszczonego sposobu ustalania podstawy opodatkowania.

Zmiany w estońskim CIT

1. Skuteczność niepodpisanych sprawozdań finansowych spółek przechodzących na estoński CIT

MF proponuje uznanie skuteczności zmiany formy opodatkowania na estoński CIT w przypadku braku podpisania lub podpisania po terminie sprawozdania finansowego przez kierownika jednostki, jeśli pozostałe warunki formalne i obowiązki związane ze zmianą formy opodatkowania przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego zostały spełnione. Jeśli sprawozdanie śródroczne sporządzone w formie elektronicznej księgowy podpisał elektronicznie w terminie, a zarząd nie podpisał go w ogóle, podpisał po terminie lub w niewłaściwej formie, to zgodnie z zapowiedzią taka spółka nadal skutecznie wybrała estoński CIT.

2. Definicja podatnika rozpoczynającego działalność oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności w ustawie CIT (wspomniane wcześniej)

Projekt przewiduje wprowadzenie definicji, zgodnie z którą za takiego podatnika nie uznaje się podatnika (podmiotu) kontynuującego działalność przedsiębiorstwa innego podatnika (podmiotu). Jeśli przepisy wejdą w życie, to każda spółka powstała z przekształcenia JDG / spółki cywilnej lub jawnej, jeśli będzie wybierać E-CIT od razu po przekształceniu, nie będzie podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności.

3. Domniemanie prawne dotyczące dochodu z tytułu zysku netto

Ustawodawca rozważa wprowadzenie domniemania, że każda wypłata lub dystrybucja zysku w jakiejkolwiek formie, po zakończeniu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, następuje z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W konsekwencji, jeśli spółka przed wejściem w reżim estoński miała niewypłacone zyski (np. na kapitale zapasowym), później była w modelu estońskim i po wyjściu z niego będzie chciała wypłacić dywidendę, to fiskus będzie uznawał, że najpierw wypłacane są środki z okresu estońskiego CIT (oznacza to konieczność zapłaty estońskiego CIT).

4. Definicja wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą

Zgodnie z planami MF za takie wydatki zostaną uznane wydatki, które zostały poniesione w innym celu niż osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz wszelkie rodzaju opłaty i należności publicznoprawne o charakterze sankcyjnym. W praktyce stanowi to upodobnienie definicji do definicji kosztu podatkowego (art. 15 ustawy o CIT).

5. Usunięcie związku z prawem do udziału w zysku przy ukrytych zyskach

Projekt zakłada usunięcie z definicji ukrytych zysków (art. 28m ust. 3 ustawy o CIT) przesłankę związku z prawem do udziału w zysku. To znaczy, że okoliczność ta będzie nie będzie miała znaczenia w ocenie czy ukryty zysk powstanie. MF sugeruje, że katalog zdarzeń (transakcji), które na pewno będą opodatkowane, rozstanie rozszerzony o wszelkiego rodzaju opłaty i należności wynikające z umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Zmiany w PIT

– uregulowanie skutków odpłatnego zbycia rzeczy otrzymanych przez najbliższą rodzinę przedsiębiorcy (lub inną osobę i nabycie korzysta ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn), który wykupił tę rzecz do majątku prywatnego po zakończeniu leasingu operacyjnego, a którą wcześniej wykorzystywał w działalności gospodarczej – zmiana polega na wprowadzeniu przepisu (art. 10 ust. 3a ustawy PIT) wydłużającego z 6 miesięcy do 3 lat okres, w którym sprzedaż takiej rzeczy przez najbliższą rodzinę (lub inną osobę i nabycie korzysta ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn) spowoduje obowiązek rozliczenia podatku PIT z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy,

– uszczelnienie przepisów dotyczących zapobiegania możliwości wykorzystywania tzw. „programów lojalnościowych”, do zmniejszania podatku, poprzez stosowanie wynagrodzeń w formie świadczeń zaliczanych do kapitałów pieniężnych,

– uregulowanie skutków podatkowych datio in solutum – proponowane jest jednoznaczne wskazanie, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, które ma na celu uregulowanie w całości lub w części zobowiązania, w tym z tytułu zaciągniętej pożyczki (kredytu), jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego odpłatnego zbycia,

– eliminacja możliwości ponoszenia wydatków inwestycyjnych w ramach tzw. ulgi mieszkaniowej – zaspokajać własne potrzeby mieszkaniowe będą wydatki na nabycie nieruchomości lub praw o charakterze mieszkalnym oraz gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, pod warunkiem, że podatnik w tym samym czasie nie będzie właścicielem (współwłaścicielem) innej nieruchomości lub praw o charakterze mieszkalnym,

– doprecyzowanie i uszczelnienie przepisów dotyczących daniny solidarnościowej – projekt zakłada, że podatnik może dochody stanowiące podstawę obliczenia daniny solidarnościowej pomniejszyć o straty z lat ubiegłych.  Straty te będą mogły pomniejszyć dochody uzyskane z tego samego źródła przychodów, z którego dochody stanowią podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Proponowane jest wyjaśnienie, iż podatnik dochodów tych nie może pomniejszyć o inne przysługujące osobom fizycznym, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym, odliczenia lub pomniejszenia,

– uregulowanie skutków świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych przez podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – projekt zakłada opodatkowanie przychodów z usług, które podatnik świadczy na rzecz podmiotu powiązanego, według stawki 17%.

Bądź na bieżąco z prawnymi nowościami!

Dołącz do naszej społeczności na LinkedIn, aby śledzić najnowsze artykuły, porady ekspertów oraz zmiany w przepisach.

Najnowsze wpisy

Godziny otwarcia

PON – PT
8:00 – 17:00

Jeśli potrzebujesz naszego wsparcia

Skontaktuj się z nami! Gwarantujemy indywidualne podejście do każdego Klienta!

MSDS LEGAL SZCZOTKA SZCZYGIEŁ S.K.A.

43-300 Bielsko-Biała
ul. Stojałowskiego 63/6

© 2024 MSDS LEGAL | Materiały i treści zamieszczone na niniejszej stronie internetowej podlegają ochronie przewidzianej przepisami prawa. Ich kopiowanie i rozpowszechnianie wymaga zgody uprawnionego. Aktualności mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady prawnej.