Aktualnie obowiązująca regulacja dotycząca możliwości zgłaszania przez konsumentów niezgodności towaru z umową (tj. ustawa o prawach konsumenta) nie określa terminu maksymalnego, w jakim konsument może zgłosić się do przedsiębiorcy z ewentualnymi roszczeniami, po wykryciu wady towaru.
Zdaniem resortu Rozwoju i Technologii przepisy, które wprowadzają generalną zasadę odpowiedzialności przedsiębiorcy za niezgodność towaru z umową, o ile ujawniła się ona w okresie dwóch lat od dostarczenia towaru, są niesprawiedliwe względem przedsiębiorcy i godzą w praktyczne aspekty pewności oraz trwałości obowiązków wynikających z umowy łączącej obie strony.
W związku z tym, zgodnie z proponowanymi zmianami, projekt ustawy zakłada wprowadzenie dla konsumenta rocznego terminu liczonego od momentu wykrycia nieprawidłowości, w którym będzie mógł on podjąć kroki w zakresie ochrony przynależnych mu praw, co byłoby zmianą korzystną z punktu widzenia przedsiębiorców.
Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji społecznych i jest dostępny pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383815/katalog/13050490#13050490.