W maju 2018 r. przedsiębiorców czeka rewolucja w zakresie zasad ochrony danych osobowych, będąca wynikiem synchronizacji reguł dotyczących ochrony danych osobowych (a wprowadzonej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych).
Na bazie powyższego, powstał projekt polskiej ustawy o ochronie danych osobowych, który, jak wynika z „Wprowadzenia do projektu części przepisów ustawy o ochronie danych osobowych” nowe przepisy mają zapewnić skuteczne stosowanie w polskim porządku prawnym ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).
Projekt zawiera m. in. regulacje związane z postępowaniem w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, postępowaniem kontrolnym, odpowiedzialnością cywilną, czy administracyjnymi karami pieniężnymi.
Zmiany, już wprowadzone na pozimie unijnym, będą obejmować m. in. spółki prawa handlowego. Pojawią się nie tylko szersze obowiązki ciążące na takich podmiotach, ale też nowe mechanizmy kontroli i egzekwowania tych wymogów. Organy kontroli będą miały uparawnienia do nakładania na spółki kar do 20 mln EUR lub 4% rocznego światowego obrotu za naruszenie przepisów ochrony danych osobowych.