W dniu 3 marca 2017 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zgodnie, z którą zarządzanie drogami publicznymi może zostać przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. Zarządcy dróg będą mogli zawierać porozumienia w sprawie finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Nie ma, zatem obecnie wątpliwości, że możliwe jest zawieranie porozumień między zarządcami dróg a zainteresowanymi danym projektem jednostkami samorządu terytorialnego, w celu jego realizacji oraz finansowania. Chodzi, bowiem o inwestycje zlokalizowane w pasach drogowych dróg innych kategorii niż ich własne. W ten sposób, jednostki samorządu terytorialnego mogą przeznaczać środki finansowe np. na budowy chodników, ścieżek rowerowych itd. przy drogach zarządzanych przez inne podmioty, np. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Co istotne, w ramach porozumienia, o którym mowa powyżej, można przenieść zarówno całość zadań, jak i poszczególne zadania jednostkowo.