Ukazał się najnowszy projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zgodnie z którym:
• orientacyjna wartość referencyjna, która ma być stosowana do corocznej oceny wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalona została na poziomie 55% prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętej do opracowania projektu ustawy budżetowej;
• wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ma być ustalana w taki sposób, aby przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen.
Powyższa zmiana stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 33). Polska ma czas do jej wdrożenia do porządku krajowego do 15 listopada 2024 r.
Przy okazji projektu Ministerstwo zaproponowało, aby :
• zmienić przepisy kodeksu pracy, dodając nowy art. 85(1)1 § 1-3, na podstawie którego jeżeli pracodawca opóźnia się z wypłatą wynagrodzenia za pracę, pracownikowi należą się odsetki za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które pracodawca odpowiedzialności nie ponosi;
• podwyższyć kary grzywny za wykroczenia przeciwko prawom pracownika – z obecnych od 1 tys. do 30 tys. zł i od 1,5 tys. do 45 tys. zł;
• dopisać niewypłacanie wynagrodzenia przez okres co najmniej trzech miesięcy jako nowe przestępstwo przeciwko prawom pracownika do kodeksu karnego.