W 2017 r. zaczęła w Polsce obowiązywać ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Wprowadziła ona elektroniczny rejestr SENT, do którego należy zgłaszać przewóz towarów uznanych za wrażliwe – paliwa płynne, alkohol całkowicie skażony oraz susz tytoniowy. Obowiązek wypełniania i przesyłania zgłoszeń do rejestru należy zarówno do wysyłających, odbierających, przewoźników i kierowców. System monitorowania służy przede wszystkim urzędowi skarbowemu do walki z nielegalnym handlem towarami ujętymi w wykazie oraz jest bronią przeciwko podmiotom, które wyłudzają podatek od towarów i usług.
Dnia 1 października 2018 r. weszła w życie nowelizacja ww. ustawy. Na jej podstawie, każdy kto przewozi towary objęte systemem SENT, jest zobowiązany posiadać w pojeździe urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne.
Za niedopełnienie obowiązków związanych z przesyłaniem danych geolokalizacyjnych przewoźnik może zapłacić karę w wysokości 10.000 zł, a kierujący od 5.000 do 7.500 zł. Stosowanie kar zostało jednak zawieszone do dnia 31 grudnia 2018 r.
Dane geolokalizacyjne przesyłane w ww. sposób to m.in. numer lokalizatora, współrzędne geograficzne położenia środka transportu, w tym data i godzina ich pozyskania; prędkość; azymut środka transportu.
Do obowiązków przewoźnika należy m.in. wyposażenie środka transportu w urządzenie, które przesyła dane geolokalizacyjne i zapewnienie ich bieżącego przekazywania podczas całej trasy przewozu towaru. Może to być:
- lokalizator – urządzenie (np. tablet, smartfon) z zainstalowaną aplikacją SENT GEO, która służy do monitorowania trasy towaru, lub
- system używany przez przewoźnika – gromadzący i przekazujący dane geolokalizacyjne środka transportu.
Do obowiązków kierującego należy natomiast uruchomienie lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu towaru w Polsce lub z chwilą wjazdu do Polski (wyłączenie lokalizatora powinno nastąpić nie wcześniej niż po dostarczeniu towaru lub wyjazdu z Polski).