Wydatki na zakup gadżetów rozdawanych kontrahentom mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy przedmioty te są opatrzone logo firmy – takie stanowisko zajął ostatnio NSA w wyroku z 9 listopada 2016 r., sygn.. akt II FSK 2293/16.
W wyroku tym potwierdzone zostało stanowisko WSA we Wrocławiu, przedstawione wcześniej w wyroku z 5 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 321/16, w którym sąd uznał, że prawidłowa wykładnia art. 15 ust. 1 w zw. Z art. 16 ust. 1 pkt 28 pozwala zaliczyć wydatki na drobne upominki do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy firmy. W celu uznania danego upominku za przedmiot reklamowy, musi jednak zostać spełniony warunek skojarzenia danego produktu z firmą, która go wręczyła. Dlatego też sąd podkreślał konieczność zamieszczenia na upominku logo danej firmy. Przedmioty, które takiego logo nie zawierają nie spełniają wskazanego warunku, dlatego też uznawane są za koszty reprezentacji, niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Rozdając drobne upominki swoim kontrahentom warto zatem zamieszczać na nich logo własnej firmy, aby organy podatkowe nie miały wątpliwości co do rodzaju poniesionego na ten cel kosztu. Znajomość takiego stanowiska w orzecznictwie może być szczególnie przydatna w okresie świątecznym, kiedy to firmy znacznie chętniej przekazują drobne upominki swoim kontrahentom w ramach dobrej współpracy.