Uprzejmie informujemy, że w dniu 17 lutego 2021r. ukazała się Interpretacja Ogólna Ministra Finansów dotycząca podatkowych skutków posługiwania się przez podatników VAT kartami paliwowymi. Niestety Interpretacja ogólna dotyczy wyłącznie modelu trójstronnego, gdzie:
jeden z podmiotów (np. leasingodawca) udostępnia kontrahentowi karty paliwowe;
drugi podmiot – kontrahent (np. leasingobiorca) za pomocą ww. kart dokonuje zakupu towaru od trzeciego podmiotu – dostawcy prowadzącego stację paliw.
Transakcja udostępniania kart paliwowych w powyższym modelu, zdaniem Ministra, powinna być zakwalifikowana jako świadczenie usług, jeżeli w danym przypadku doszło do łącznego spełnienia poniższych przesłanek:
nabycie paliwa przez odbiorcę (posiadacza karty) następowało bezpośrednio od dostawców prowadzących stacje paliw;
wyłącznie odbiorca decydował o sposobach nabycia paliwa (wybór miejsca nabycia), ilości oraz jakości paliwa, momencie zakupu i sposobie wykorzystania paliwa;
odbiorca ponosił całość kosztów związanych z nabyciem paliwa;
rola podmiotu pośredniczącego ograniczała się do udostępnienia odbiorcy instrumentu finansowego (karty paliwowej) pozwalającego nabyć towar.
Jednak karty paliwowe mogą być wykorzystywane w dużo szerszym łańcuchu, w różnych modelach biznesowych, dla których interpretacja ta nie zawiera jednoznacznego wyjaśnienia. Dodatkowym utrudnieniem jest używanie prze Ministerstwo Finansów ogólnych określeń – takich jak: dostawcy i odbiorcy – bez dokładnego określenia, o jakiego odbiorcę czy dostawcę chodzi. W transakcjach łańcuchowych bardzo często występuje kilku dostawców i odbiorców.
Definicja ograniczenia się do udostępniania odbiorcy instrumentu finansowego również budzi wiele wątpliwości. Ministerstwo Finansów nie wyjaśnia czy powszechne w praktyce ustawienie limitów tankowania lub ograniczenia rodzaju paliwa dla konkretnej karty będzie mieściło się w tej definicji.
Wydana interpretacja ogólna z pewnością spowoduje wiele trudności przy weryfikacji poprawności rozliczeń podatku VAT. Wyłącznie gruntowna analiza zawartych umów o korzystanie z kart paliwowych pozwoli na prawidłową klasyfikację transakcji jako dostawa towarów z możliwością odzyskania podatku VAT lub jako świadczenie usług finansowych.