+48 33 498 37 35 biuro@msdslegal.pl

Pracodawcy zobowiązani do dostosowania stanowisk pracy – nowe wymogi w zakresie bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe

 

 

 

Pracodawcy zobowiązani do dostosowania stanowisk pracy – nowe wymogi w zakresie bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe

5 sty 2024 | Aktualności

Z dniem 17 listopada 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, dostosowująca do zmian technologicznych jakie miały miejsce od czasu jego wydania. Poniżej opisujemy niektóre obowiązki wynikające ze znowelizowanego rozporządzenia.

Obowiązki pracodawców po zmianie rozporządzenia to w szczególności :

• zapewnienie pracownikom, którzy stosują systemy przenośne do pracy (przykładowo laptopy), przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy monitora ekranowego lub podstawki zapewniającej ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika oraz zapewnienie dodatkowej klawiatury i myszy,

• zapewnienie okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego,

• jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.

Do rozporządzenia dodano wymagania dotyczące monitora ekranowego oraz oświetlenia. Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu zmieniającym monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

• znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,

• obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,

• jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,

• regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

Monitor oraz inne elementy wyposażenia należy ustawić tak aby nie wymuszały niewygodnych ruchów głowy i szyi. Oświetlenie powinno gwarantować komfort pracy wzrokowej oraz być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac.

Zmodyfikowane wymogi co do klawiatury:

• konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji niepowodującej zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy,

• powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.

Stanowiska komputerowe utworzone po dniu wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego powinny być tworzone według nowych zasad. Stanowiska utworzone wcześniej powinny być dostosowane w terminie sześciu miesięcy do nowych wymogów bhp oraz ergonomii.

Najnowsze wpisy

Godziny otwarcia

PON – PT
8:00 – 17:00

Jeśli potrzebujesz naszego wsparcia

Skontaktuj się z nami! Gwarantujemy indywidualne podejście do każdego Klienta!

MSDS LEGAL SZCZOTKA SZCZYGIEŁ S.K.A.

43-300 Bielsko-Biała
ul. Stojałowskiego 63/6