W dotychczasowym stanie prawnym, w przypadku gdy koniec terminu do wykonania czynności przypadał na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływał następnego dnia. Oznacza to, iż jeżeli upływ terminu przypadał na ustawowo wolny od pracy piątek, bieg terminu kończył się w sobotę, która to nie jest dniem ustawowo wolny od pracy.
Aktualne brzmienie art. 115 k.c. zakłada, iż w razie upływu terminu do wykonania czynności w dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.
Należy pamiętać, iż na podstawie art. 165 k.p.c. powyższa zasada dotyczy analogicznie terminów w postępowaniu cywilnym, które również nie mogą upłynąć w sobotę.
Nowelizacja znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie do terminów prawa cywilnego materialnego i procesowego. W procedurze karnej kwestia terminów pozostaje na dzień dzisiejszy bez zmian.