W listopadzie br. możliwe stało się uzyskanie za pośrednictwem serwisu biznes.gov.pl zaświadczenia o niezaleganiu w płatności podatków oraz o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne. Na jeden i drugi dokument trzeba czekać nie dłużej niż 7 dni. Istnieją jednak pewne różnice dotyczące uzyskania jednego i drugiego zaświadczenia.
W przypadku zaświadczenia dotyczącego składek, elektroniczny wniosek o takie zaświadczenia można było dotąd składać przez Platformę Usług Elektronicznych – PUE ZUS. Teraz złożenie wniosku i odbiór zaświadczenia są możliwe także przez serwis biznes.gov.pl. Uwaga: zaświadczenie zawnioskowane przez ten serwis może zostać wydane wyłącznie elektronicznie. Jeśli potrzebna jest papierowa wersja, należy udać się do ZUS lub skorzystać z PUE ZUS.
W przypadku zaświadczenia dotyczącego niezalegania w podatkach sprawa przedstawia się inaczej. Wnioskując o takie zaświadczenie można wskazać, żeby zostało ono przysłane listem poleconym, albo że zostanie ono odebrane z wybranego urzędu skarbowego. Występując o zaświadczenie, można wskazać, jakiego rodzaju podatków będzie ono dotyczyło. Trzeba też pamiętać, aby wskazać prawidłowy urząd skarbowy.
Skorzystanie z usług serwisu biznes.gov.pl wymaga posiadania profilu zaufanego. Jego założenie jest bardzo proste i bardzo często nie wymaga konieczności pojawienia się w urzędzie. Za pośrednictwem profilu zaufanego można zrealizować coraz więcej czynności w organach administracji publicznej.
Gdyby potrzebowali Państwo wsparcia w założeniu profilu zaufanego albo we wskazaniu, jakiego rodzaju czynności można za jego pomocą zrealizować, prosimy o kontakt – pozostajemy do Państwa dyspozycji.