31 maja Komisja Europejska ogłosiła założenia tzn. pakietu drogowego (inicjatyw drogowych). Ma on między innymi na celu ujednolicenie zasad stosowania przepisów o delegowaniu pracowników w branży transportowej. W chwili obecnej państwa członkowskie Unii Europejskiej różnie interpretują przepisy dotyczące delegowania w odniesieniu do kierowców. Niektóre, jak Francja czy Niemcy, chciałyby stosować przepisy o delegowaniu nawet w odniesieniu do tranzytu, inne, jak np. Węgry, uważają, że przepisy o delegowaniu nie mają w ogóle zastosowania do transportu międzynarodowego. W efekcie przedsiębiorstwa transportowe muszą sprawdzać wymagania obowiązujące w każdym państwie członkowskim, co stanowi duże obciążenie organizacyjne i stwarza ryzyko popełnienia błędu, a w konsekwencji nałożenia przez organy kontroli danego państwa członkowskiego wysokich kar administracyjnych.
Z informacji przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że:
- dyrektywa o delegowaniu pracowników ma zastosowanie do transportu drogowego, jednakże należy dokonać pewnych modyfikacji uwzględniających specyfikę branży,
- ustalona zostanie maksymalna liczba dni przebywania na terytorium danego kraju, której przekroczenie skutkuje obowiązkiem opłacania płacy minimalnej,
- uproszczone powinny zostać wymogi administracyjne (zniesienie obowiązku powoływania przedstawiciela na terytorium danego kraju, umożliwienie przechowywania dokumentacji w formie elektronicznej)
- będą zwalczane tzw. spółki-skrzynki pocztowych i zostanie zwiększona efektywność kontroli,
- rozważane jest objęcie niektórymi przepisami europejskimi także pojazdów do 3,5 t,
- zmianie (w założeniu uproszczeniu) ulegną przepisy dotyczące czasu jazdy oraz odpoczynku, uregulowana zostanie kwestia noclegu w kabinie kierowcy.
Szczegółowe zmiany w przepisach powinny być znane w ciągu kilkunastu miesięcy.